Graafinen suunnittelu on- ja offline, Ad'evesta

Pieni mainostoimisto palvelee

Graafinen suunnittelu, kuvat, typografia

Paino- ja digiaineistot

Graafinen suunnittelu ja aineistojen tuotanto on keskeistä osaamisaluettamme. Digitaalinen markkinointi, mainonnan ja viestinnän kokonaissuunnittelu sekä tuottaminen hoituvat myös Ad’evessa. Saat painoaineistot aina sovitussa ajassa tai toimitamme ne haluamaasi kirjapainoon ohjeistuksineen. Digiaineistot, ja vaikkapa mediatilan osto, sujuvat myös kauttamme. Ota yhteyttä!
Tuotantotermejä: logo, käyntikortti, esite, flyer, graafiset ohjeet, lehden taitto, pakkaussuunnittelu, rollup, ständi, hyllypuhuja, display, myyntiteline, banneri, vuorovaikutteinen pdf, e-julkaisu, GoogleAdwords, fb-markkinointi ja sisällöntuotanto, LinkedIn-aineistot, videot, powerpointit, pptx-mallit, viestintäsuunnitelma, markkinointisuunnitelma. - Mutta älä huolestu, jos et tunne aineiston nimeä. Puhumalla asia selviää.

Kuvankäsittely, kuvapankki, kuvitus  ja tilaustyöt

Graafisissa arjen tuotannoissa on edullista käyttää kuvapankkikuvia, joita käsitellään: syväys, kahden kuvan yhdistäminen, värien vaihtainen, logon lisääminen, terävöitys jne. Tämä tehdään kuvankäsittelyohjelmilla, kuten esim. Adobe PhotoShop tai Adobe Illustrator.

Kuvia löytyy valokuvista piirroksiin: fantasiakuva, asiakuva, 3D-kuva, vektorikuva, havainnekuva, taustakuva, ikoni jne.  Hyvän kuvan etsimiseen kannattaa käyttää aikaa, jotta se soveltuu yrityskulttuuriin ja on aidon oloinen.

Kuvia käytetään tänään paitsi osana erilaisia julkaisuja, myös infograafeissa sellaisenaan. Sananlasku pitää siis paikkansa: yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Muutama referenssi

Hyvä tietää aiheesta: mainosaineistojen tuotanto 

Työn tilaajan on hyvä tietää eräitä painoaineistoja koskevia seikkoja. 1. Lähetä tuotantoon aina tarpeeksi suuret kuvat. Kännykällä otetut kuvat ovat useimmiten asetuksista riippuen liian pieniä, resoluutioksi on määritelty 72 dpi. Painettuun aineistoon tarvitaan 300 dpi (pikselit per tuuma), jotta kuvasta tulee terävä.
Yleisimmin kuvakoon tunnistaa jo tiedoston koosta, joka on megatavujen (M) kokoinen  ei muutaman kymmenen kilotavun (kt) kokoinen. Tarkista asia kuvasi tiedostosta.

2. Ammattivalokuvaaja kuvaamaan,  sillä tilauskuvat luovat uskottavuutta yrityksellesi ja tuotteellesi. Kuvaajia löytyy runsaasti ja heillä on usein omat erikoistumisalueensa ruokakuvauksista muotikuvauksiin ja kaikkeen siltä väliltä.

3. Useilla yrityksillä graafiset ohjeet määrittelevät tarkoin, minkälaisia, sävyisiä ja tunnelmaisia kuvia markkinointiaineistoissa voidaan käyttää. Lähetä oma ohjeistosi ennen työtä tai kerro, minkälainen tyyli mielestäsi palvelee yrityksesi asiakkaita parhaiten ja samalla erottaa yrityksesi kilpailevista yrityksistä.
4. Kuvassa asetelmalla on merkitystä, vaikka itsestä saattaakin tuntua, että oma kuva on aina se paras kuva. Paino- ja digitöissä kuvien suunta on yleensä aina sisäänpäin. Poikkeuksia löytyy toki riippuen, mihin kuvalla pyritään. Kuvan rajaus, kultainen leikkaus ja esimerkiksi kuvien fyysisten kokojen vaihtelut taitossa merkitsevät myös kokonaisilmeen luomisessa ja tavoitteen saavuttamisessa.

5. Jos työstäsi tehdään sekä printti- että digiaineisto, tulee siihen kaksi erilaista tekstiä ja kuvankäsittelyt poikkeavat toisistaan; Netissä teksti on lyhyttä tyyliä. Printissä mahdollisuudet ovat laajemmat. Digiaineistossa väriprofiili on RGB (red-green-blue) ja painoaineistossa esimerkiksi CMYK (cyan, magenta, yellow, balck).  

6. Ethän lähetä digiaineistoa printtilehteen painettavaksi. Tarkista aina, että printtiin tarkoitettu logosi ei ole nettilogo! Eri lehdillä on erilaiset aineistovaatimukset. Ja tiesithän myös, että MS Word ei ole tarkoitettu painoaineiston tekoon. Voit tehdä sillä vain luonnoksen tai ohjeet aineiston tekoon. - Painosi ei tätä ehkä kehtaa sanoa, mutta tämä on hyvä tietää.