Ilmainen markkinointi?

ilmainen markkinointi Goolge+ palvelussa

Ilmainen markkinointi, heh, onko sellaista? No, yrittäjällä ei aina mene hyvin, sen nyt jokainen tietää. Markkinointiin ei ole budjettia tai se meni jo muihin tarkoituksiin. Laman aikana myös usean yrittäjän kumppani on kärsinyt työttömyydestä, yrityskumppani asiakaspulasta tai muista ikävyyksistä. Kierre voi syntyä useista seikoista. – Markkinoida voi onneksi myös ilman rahaa!

Ilmainen markkinointi – kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista keinoa

  1. Nykyiset asiakkaasi tuovat 80% liikevaihdosta, kohtele siis heitä sen mukaisesti.
  2. Tarjoa nykyisille asiakkaillesi ostojen yhteydessä etuja lisäostoksista. Se ei ole tyrkyttämistä, jos näet asiakkaasi tarpeen oikein.
  3. Tarjoa nykyisten asiakkaiden ystäville vastaavaa, kun he lähestyvät asiakkaasi suosittelun kautta sinua.
  4. Ole aktiivinen somessa tai ryhdy selvittämään, missä ryhmissä tai somekoloissa asiakkaasi lymyävät. Somemarkkinointi on laaja käsite. Aloita tutustuminen nyt. Kirjoita ja jaa blogia. Sivustosi kasvaa.
  5. Osallistu alueesi kinkereihin, yrittäjäorganisaatioihin, lapsen vanhempainyhdistykseen jne. sekä tule tutuksi. Tuttu valitaan helpommin yrityskumppaniksi tai ostopaikaksi.
  6. Pidä kivijalkakauppasi tai esim. torikojusi ja nettisivustosi houkuttelevana ja siistinä.
  7. Kiitä ostoksesta, pyydä palautetta, anna käyntikortti.
  8. Myy yrityksesi lahjakortteja sivustollasi ja myymälässä. Laita pieni mainos mukaan kauppakassiin.
  9. Päivitä heti liiketoimintasi tiedot esim. Google+:aan. Sen rooli näkyvyydellesi on kiistaton.
  10. Asiakaskohtaamisissa hymy ei kyllä myöskään maksa mitään.

Voit tutkia myös lukuisia muita keinoja, mutta aloita näillä.

Markkinointia ja asiakashankintaa pienellä budjetilla

Pieni budjetti on käsitteenä suhteellinen, mutta ajatellaan tässä pienyrityksien kohdalla vaikka 200€.

  • Sillä saa esimerkiksi tuhansia näyttöjä fb-kampanjalle. Näkyvyyttä ja tunnettuuden lisääntymistä ainakin.
  • Saat painettua sillä parituhatta tarjousflyeria/esitettä. Nuorisojäsen perheestä jakamaan niitä. Tai samalla summalla suorajakelufirman kautta.
  • Saat ehkä aluelehdestä pienen silmäkulmailmoituksen?
  • Saat pohdittua, miten tekisit asiakasrekisterin nykyisistä asiakkaistasi ja toteutettua asian
  • Saat kirjoitettua tarjousmeilin tai somepostauksen asiakkaillesi/seuraajillesi vaikka tarjouksen muodossa
  • Saat myymälääsi uuden A-kyltin, jotta uudet asiakkaat löytävät myymälääsi ja voit tehdä houkuttavia kutsuja siihen
  • Saat järjestettyä tutustumispäivän myyntipisteeseesi, jossa esittelet erityisesti joitain tuotteita ja jaat näytteitä, ohjeita tms. – kutsu sähköpostitse
  • Saat sillä ehkä suurempaakin näkyvyyttä yhdessä tutun yrittäjän kanssa tehdyssä tempauksessa

Ideoi lisää, sillä vain sinä tunnet omat asiakkaasi ja toimintatavat. Tsemppiä arjen markkinointihetkiin.